Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


O reforme novopohanstva

13. 1. 2011

Často uvažujem nad renesanciou pohanstva, jeho smerovaním a začlenením do modernej spoločnosti. Prešiel som rôznymi fázami vývoja mojej viery a svetonáhľadu, ktorý z toho vyplýva. Spočiatku boli v popredí môjho záumu bohovia a démoni, pojmy ako tradícia, identita a kultúra. Nič z toho som nezavrhol, len som sa začal čoraz viac pýtať čo je za tým, pribúdali a stále pribúdajú metafyzické otázky. Doležitejším než hrdinovia sa pre mňa stal mýtus a jeho význam. Teda idea, myšlienka či logos. Rokmi vnútorného vývoja sa zo mňa stal panindoeurópsky gnostický panteista1. Napriek tomu sa však stále cítim byť súčasťou slovanskej vetvy novopohanstva, ktorá sa najčastejšie označuje ako rodnoverie alebo jazyčníctvo. Súvisí to s tým, že som si vedomý svojej slova(e)nskej identity a slovanského kultúrneho prostredia, z ktorého som vzišiel.

Vrátim sa k jadru veci tohto článku a tým je kritické zamyslenie sa nad stavom súčasného novopohanstva. Stotožňujem sa s Alainom de Benoistom2, ktorý tvrdí, že dochádza k obnove pohnastva v jeho primitívnej (jednoduchej, základnej) podobe, je to zmes ľudovej viery a agrárnej mágie. Prosiť a ďakovať za úrodu matke zemi či vzývať bojovného ducha, aby ochraňoval rod i rodinu je síce šľachetné i potrebné, ale žiada si to ešte nadstavbu, vyšší náboženský (filozofický) stupeň. V obrodenom pohanstve absentuje tzv. brahmánsky stupeň, dominuje bojovnícky (vojenský) a poľnohospodársky princíp.

Dôvodom je, že ezoterná (skrytá) forma európskeho pohanstva sa nedochovala v takej forme, aby sa dala jednoducho rekonštruovať a obnoviť. Avšak aj v prípade, žeby sa toto učenie európskych pohanských mudrcov zachovalo a zakonzervovalo v nejakej svätej knihe bolo by i tak potrebné prispôsobiť ho súčasnému človeku – doplniť to časové vákuum, ktoré nastalo medzi prerušením a obnovením tradície. Tradícia (vierouka, filozofia) je živý organizmus, ktorý sa kontinuálne vyvíja a nebráni sa evolúcii. To môžeme krásne vidieť v (proto) indickom kultúrnom prostredí (védy – upanišády – mahabharáta atď). Medzi tradíciou a ortodoxiou je veľký rozdiel, preto by sme sa nemali báť rozvíjať duchovné učenie našich predkov. Nebezpečná je stagnácia, ustrnutie na mŕtvom bode, radikálne pridŕžanie sa starej tradície. Táto cesta vedie k duchovnej dekadencii. Odstrašujúcimi príkladmi nech sú nám judaizmus, islám a čiastočne i kresťanstvo.

Novopohanstvo 20.- 21.stor, je v podstate len skanzen neskorej antiky a ranného stredoveku. Táto duchovná cesta je teoreticky vhodná pre tých, čo opustili urbánnu civilizáciu a stali sa tzv. novolazníkmi. Väčšinu týchto ľudí možno asi zaradiť do kasty Vaišjov (remeselníci, roľníci), avšak určite medzi nimi nájdeme aj brahmánov3. Lenže čo ostatné "varny"? Čo ponúkne obrodenie pohanstva im?

Nie som skeptik a nazdávam sa, že vajšijovsko-kšatrijovské pohanstvo4 nie je konečný stav a určite dôjde s rastúcou nespokojnosťou brahmánov k vybudovaniu nových ciest. Tento proces sa už začal. Čo sa týka konkrétne rodnoveria, zatiaľ je to veľmi mladé hnutie a preto je asi prirodzené, že mu chýbajú duchovné elity, i keď zopár rodiacich sa už medzi nami je. Úlohou týchto elít, novodobých staršinou, žrecov a koldunov, je prepojiť súčasné rodnoverie s brahmánskou úrovňou, o ktorú je dosiaľ ochudobnené. Nie je teda potrebné zavrhnúť to čo sme vybudovali doteraz, len doplniť rodnoverie o prvky ezoterickej (teda skrytej, vyššej) úrovne. Cieľom tohto snaženia nemá byť potlačenie roľnícko – bojovníckeho ducha a nastolenie „teroru brahmanov“ či teokracie. Rôznorodosť a existencia rôznych spoločenských vrstiev (ľudských typov) má svoje opodstatnenie a je pre celok užitočná i obohacujúca. Pre dôležitosť pochopenia spolupráce jednotlivých spoločenských tried môžeme použiť príklad plavby lodi na mori: bráhman je kormidelníkom, kšatrija kapitánom, vaišja kuchárom a šúdra námorníkom. Len ich vzájomnou spoluprácou môže loď dosiahnuť svojho plánovaného ciela. Hlavným účelom tejto novopohanskej reformy je teda obohatenie vierouky o brahmánske prvky, ktoré ju posilnia a v konečnom dôsledku sa budú podieľať na pretrvaní rodnoveria pre nasledujúce pokolenia. A o to nám v konečnom dôsledku ide alebo nie?

Budislav

1 Považujem za potrebné vysvetliť tento termín, aby náhodou nedošlo k omylu. Za 1) som panindoeurópeista resp. panárijec, pretože nie som zameraný výhradne len na slovanskú duchovnú tradíciu, ale čerpám vedomosti aj z iných indoeurópskych tradícii. Za 2) som gnostik v zmysle, že najdôležitejšie je pre mňa poznanie (gnóza). Čo sa týka panteizmu, dá sa povedať, že je zahrnutý v (novo)pohanstve. Panteizmus alebo naturalizmus je nábožensko-filozofické učenie stotožňujúce boha s prírodou a pokladajúce prírodu za stelesnenie božstva.

2 Alain de Benoist (nar. 1943) je francúzský intelektuál, zakladajúci člen Skupiny pre výskum a štúdium európskej civilizácie – GRECE. V centre jeho pozornosti sú politická filozofia a história ideí, ale je tiež autorom viacerých prác týkajúcich sa archeológie, ľudových tradícií, histórie náboženstva a náuky o človeku.

3 brahmán v mojom ponímaní je to človek s filozofickým pohľadom na svet, človek neustále sa pýtajúci, ktorého neuspokojujú známe odpovede, nemusí to byť výhradne človek vykonávajúci duchovné povolanie (žrec, volchv, vedma...)

4 v žiadnej encyklopédii takýto náboženský smer nenájdete, ide len o môj konštrukt, ktorý slúži na klasifikáciu stavu súčasného novopanstva. Vaišija - ide o o tretiu triedu védskeho spoločenského systému. Vaišjovia sa venovali poľnohospodárstvu a obchodu. Kšatrija je druhá najvyššia společenská trieda. Tradične sa jedná o vládcov a bojovníkov. Na vrchole tohto spoločenského rebríčka starovekej Indie boli brahmani. Sem patria kňazi a tzv. inteligencia. Pre brahmanov bolo vyhradené štúdium posvätných textov a obecne učenosť. Bráhmani sa tiež stávali poradcami a ministrami panovníkov. Európskou obdobou brahmanov sú keltskí druidi, germánski gothi, starorímski pontifikovia či slovanskí žrecovia, volchvovia, vedomci, vedmy.

 
Reklama

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

vdaka

(Budislav, 2. 8. 2017 10:19)

Vdaka za reakciu. AK máš nejaké konkrétne nápady tak kludne napís a mozeme to prebrať.
v prípade záujmu píš na: dazbogovivnuci@gmail.com

Skvely clanok

(Inna, 31. 7. 2017 8:37)

Dakujem, skvely clanok (a aj vsetky ostatne!). Som rada, ze niekto sa kriticky a hlbsie stavia ku novopohanstvu, myslim si, ze je to velmi potrebne.


To, co ludia praktikuju teraz je trochu take "divadlo" zalozene na etnologickych pramenoch (studovala som etnologiu chvilu, a aj Ziarislavova kniha je viac-menej obsahovo bc. studium etnologie haha...teda, nic az tak objavne), ale naozaj tomu treba dat nejaky posun, aby to nebola len taka stagnujuca trendy konzerva. Napriklad by sme mohli rozmyslat o tom, ako inspirovat VSETKYCH ludi k ochrane prirody a ucte k nej, alebo ako presadit napr existenciu svatohajov na statnej urovni... Normalna advocacy, mohli by sme byt takymi vyslancami rodnovereckej hlbinnej ekologie.

Perun

(Parom, 27. 12. 2015 0:28)

Ako sa volá kniha pre novopohanov?

Slovanstvo je v srdci

(Charlotte, 14. 1. 2012 20:20)

Dobry clanok, vazim si ze sa niekto pozastavuje nam strukturou pohanskej viery, je obnovitelnostou. Myslim ze ta viera je v nas, nasou ulohou je odovzdat ju nasim detom co nieje lahke. Absencia brahmov, lamov, guruov alebo pisomnej podoby by nam tiez nepomohla.Nezabudajme ako sa vysvetluje biblia, co vsetko je tam prekrutene a vystrihnute...Treba sa jednducho stat brahmom.Citit to aj ked nenajdeme spravne slova.Ego opantalo nasu dusu prichodom slova, vtedy sme zacali materializovat a manipulovat. Ako duchovne bytosti nepotrebujem slovo, vieme komunikovat hudbou, obrazom, tancom, citom. Duchovne sa spajame s ludmi podobneho citenia a vytvarame obrovsku silu.Som v zahranici a medzi tisicmi nemcov stretnem na ulici ludi a hned citime ze sme slovania, nejde len o vyzor, ale o pocit. Niektore veci dokonca ani neviem vysvetlit nasim kolegom germanskeho pokolenia, len poviem kolegyni "ty ma chapes. Su veci ktore oni jednoducho nepostrehnu, necitia nevidia, aj bezne v praci.Funguju na inej urovni.O tom pisal uz Ludovit Stur v Slovanstve a svet buducnosti. Verim ze mame poslanie na ktore sa treba pripravit.( E.Pales o duchovnom poslani nasho naroda...)a hlavne by som chcela pomoct pri sudrznosti vsetkych Slovanov. Tento nedostatok nam tiez L.Stur vycital. Nejde o politicke zjednocovanie za ucelom ekonomickeho rozmachu. Ide o duchovnu jednotu od severneho mora az po Jadranske.Nezmenilo sa to, vidim to v zahranici, nedrzime spolu ani tu, ale kazdy hrabe na svojom piesocku" a hlada prospech.Myslim ze k tomu dojde az v momente ked materialne nebude az tak dolezite. Ale tesim sa z kazdeho uspechu, pomozem aspon duchom ak nie telom. Rada uvediem priklad mojej viery: Citam si Vase clanky, prezeram fotky zdruzeni o slovanstve na internete a placem. Vracaju sa mi obrazy z detstva. Mojim najlepsim miestom na hranie bol les. Mama mi len povedala ak bude slnko zapadat za tu horu vrat sa domov.Neraz som sa vratili potajomky pre nozik a sekeru. Chcela som si ocisti huby, alebo nieco vyrubat,vystruhat. Hrali sme sa na lesne vily, vila kvetov, vila lesov, riek, behali sme po lese v zaclonach a miesto dlhych vlasov sme si uviazali velke konopne lana okolo hlavy rozplietli ich. hrali sme sa na indianov, snivala som o nich, dokonca sa mi prisnilo ze prisli a darovali mi indiansky odev, bola som najstatnejsim clovekom...neslo nam o zabijanie, ako to bolo vo filmoch,islo nam o behanie po lese, plazili sme sa aby nas nikto nepocul, aby vtaky nestichli,strielali sme z luku. aj dnes mi deti vravia ze som sialena...ked sme sa vybrali do lesa na huby a strasne prsalo, blyskalo sa, a museli si hladat dobry ukryt pred dazdom alebo stat pod strom a proti ho aby nas prichylil, ale kedy by zazili taky pocit, strachu, pokory a radosti ked vyjde pat slnko.Rada by som ich este naucila nasim zvykom ide o prirodu,zrod a umieranie o dozrievanie, o zivly. Pamatam si: ked uvidis prvu lastovicku je tu jar, utekaj sa umyt do potoka...Morena, Lucia, to vsetko by som im chcela este odovzdat.V slovach piesni je tolko pravdy, v basniach. Zhrniem to: to vsetko formovalo mojho ducha, a samozrejme rozjimanie v samote, knihy a prezite. Laska ku pravde. Samotne ucenie nieje dolezite ci sa volal Perun Perun a co znamenal.V Svatom Grali je tiez najvyssia bohyna,ktora potrebuje muzsky princip ktory ju doplna, netreba ich personofikovat a malovat. Vzdy tu bol zensky a muzsky princip, jin a jang, to tym vlastne vznikol svet,dobro a zlo, realizacia Bola. Stare povesti a baje, prejavy viery treba podat dalej ale ako umenie, filozofiu, film. piesen, nie ako nabozenstvo.

pripájam sa k pochvale :-)

(Preslav, 13. 1. 2011 12:36)

Skvelý článok, chválim po stránke obsažnej, argumentačnej i štylistickej :-) Súhlasím s tým, že skutočná kasta brahmanov, resp. duchovných vodcov, mudrcov v slovanskom novopohanstve stále absentuje, hoci základy máme dobré. Ale to je beh na dlhé trate, aj drudi končili svoje učňovské roky až v neskoršom veku, a to sa popri štúdiu nemuseli venovať práci, rodine a kope ďalších vecí, ktoré musí dnešný človek riešiť.

Inak to prirovnanie s loďou na mori pekné, ale brahmana by som označil skôr za navigátora a kšatriju za kormidelníka.

S rozvíjaním duchovnej múdrosti našich predkov by som bol opatrný s tým, o čo by sa mala táto múdrosť obohacovať. V dnešnej dobe, keď sa za múdrosť považuje pomaly všetko, čo vypustia pritrúble blondínky s kúpeným titulom z úst a každe primitívne heslo sa považuje za perlu ducha je pomerne ťažké vyselektovať čo je vhodné a čo nie. Alebo sa to bude týkať hlavne ezoterického poznania?

Dragovid, tak dáko nemôžem súhlasiť s označením pagan metalistov za kastu bojovníkov. Medzi nimi sa nachádza len málo ľudí, ktorí to so svojou duchovnou účasťou na novopohanstve myslia vážne a majú záujem pri tom vytrvať. Pre väčšinu z nich je to len imidž, ktorý zhodia s koncom puberty. Skôr by som za bojovníkov označil spoluveriacich, ktorí sa k novopohanstvu dostali cez bojové športy, a tých nie je zas toľko. Myslím si, že najpočetnejšie je zastúpená ta agrárna mágia.

vďaka za dobrý článok

(Dragovid, 13. 1. 2011 10:19)

Výborný článok. Až teraz som zistil že som vlastne "panindoeurópsky gnostický panteista", nemyslím to ako nejakú narážku, len ja sa až toľko nevenujem literatúre a nevyznám sa tak v pojmoch ako ty. Takže vďaka za zadefinovanie. Ale rovnako využívam rôzne indoeurópske smery k doplneniu rodnoveria a asi najviac blízky k srdcu mi je tzv. šamanizmus, pre jeho univerzálnosť, jednoduchosť a spätosť s prírodou. Dá sa povedať že ako prvá sa rozrástla kasta bojovníkov (tvrdý pagan metalisti), potom nasledovala agrárna jednoduchá mágia (vykonávanie obradov pri príležistosti sviatkov) a z tohto podhubia sa verím rovnako ako ty zrodia mudrci ktorý dajú rodnoveriu nový hlbší rozmer a uvedú ho do súčasnosti. Samozrejme kasty sa rôzne prelínajú, máme tu aj vyslovene filozofov aj ľudí u ktorých sa to mieša. U vás si tým filozofom ty, u nás máme Spitihneva :)